Testy pneu

Test letní pneumatiky

Rozměr 155/70 R13 T

Pneumatiky 155/70 R13 T patří na ta nejmenší auta na trhu. Také tento rozměr prošel testy německého autoklubu ADAC ve všech sledovaných kategoriích – chování na suchu, na mokru, hlučnost, vliv na spotřebu paliva a opotřebení pneumatik.
Výsledky pneumatiky o rozměru 155/70 R13 budou u nás nejvíce zajímat majitele Škody Fabia ve verzi Junior, stejné obutí lze použít ale například pro Fiat Seicento, Ford Ka, Renault Twingo nebo Volkswagen Lupo.
Z 16 testovaných značek pneumatik jen tři dosáhly na hodnocení „zvláště doporučujeme“, a to Continental EcoContact 3, Bridgestone B250 a Pirelli P3000 Energy. Ostatní zkoušené pneumatiky mají jen průměrné nebo podprůměrné vlastnosti, trojici BFGoodrich, Kumho a Matador pak ADAC nedoporučuje.
Metodika hodnocení pneu
Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5.
Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné, dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.
Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků.
Výsledky pneu – sucho
Výsledky na suché vozovce jsou vyrovnané a většina pneu se pohybuje pod hranicí 2,5 bodu. Nejlepší v této kategorii je Continental a Sava Perfecta. Problémy naopak měly pneumatiky Norauto Prevensys, které mají jak stabilitu, tak ovladatelnost a brzdnou dráhu na suchém povrchu jen na dostatečné úrovni.
Výsledky pneu – mokro
Na mokrém povrchu jsou už rozdíly mezi jednotlivými výrobci pneu výrazně větší. Velmi dobré výkony podala jen vítězná trojice Continental, Bridgestone a Pirelli. Krok s nimi drží ještě Hankook Optimo K715, ostatní pneumatiky už ztrácí více. V testech na mokru zcela propadly pneu BFGoodrich, Kumho a Matador. Všechny podaly špatné výkony při měření brzdné dráhy, velkou slabinou Matadoru je také ovladatelnost a boční vedení, boční vedení na mokru patří i k nejslabším stránkám pneumatiky Kumho.
Spotřeba paliva a opotřebení pneumatiky
Jednoznačným vítězem co do spotřeby paliva jsou pneumatiky Norauto, které tak mohou obhájit horší jízdní vlastnosti nízkým valivým odporem. Tradičně dobrého výsledku dosáhly pneu Michelin Energy E3B, dále Barum, Hankook a Semperit. V případě opotřebení jsou výkony pneumatiky vyrovnané, z celé skupiny vynikají Kumho a Ceat, které mají dlouhou životnost, a na druhé straně Norauto a Semperit, které nedosáhly přesvědčivých výsledků.

ADAC Test letních pneumatik: 155/70 R13 T

Pneumatika známka sucho mokro hluk spotřeba
paliva
opotřebení
Pirelli P6 *** 1,9 2,1 3,1 2,3 2,6
Bridgestone Turanza ER300 *** 1,5 2,3 2,8 2,5 2,7
Vredestein Sportrac 3 *** 1,9 2 3,8 2,7 2,7
Dunlop SP Sport Fastresponse *** 1,9 2,4 2,4 2,7 3
Michelin Energy Saver ** 1,6 3 2,4 1,7 0,8
Ceat Tornado ** 2 2,7 2,9 2,3 1,3
Continental PremiumContact 2 ** 1,7 2,1 2,8 2,6 3,2
Maloya Futura Sport V ** 2,2 2,1 3,1 2,1 3,1
Yokohama C.drive ** 2 2,2 2,7 2,5 3,3
Fulda Carat Progresso ** 2,1 2,6 3,1 2,3 2,5
Firestone Firehawk TZ200 FS ** 2 2,7 2,5 2,4 2,7
Goodyear Excellence ** 2,4 2,8 2,9 2,6 1,9
Uniroyal rallye 550 ** 2,2 2,4 2,4 2,5 3,2
Barum Bravuris 2 ** 2,5 2,8 2,9 2 2,8
Nokian V ** 2,2 2,8 2,7 2,8 2,9
Hankook Ventus Prime K105 ** 2,4 2,9 3,3 2,3 3,1
BFGoodrich Profiler 2 * 2 3,2 3,5 1,9 1,3
Toyo Proxes CF1 * 2,1 3,6 3,4 2,3 3,1
Wanli S1095 - 2,9 5,5 3,5 2,4 1,6

Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme

Rozměr pneu 205/55 R16 W

Další z rozměrů pneumatik, který podstoupil testy německého autoklubu ADAC, je 205/55 R16 s rychlostním indexem W. Celkem se sešlo 18 pneumatik, každá od jiného výrobce, z nich ale jen třetina dosáhla na nejvyšší hodnocení.

Ze zjištění ADAC vyplývá jedna podstatná informace – platí staré pořekadlo, že šetřit se nevyplatí. Konečné pořadí pneumatik totiž výrazně kopíruje jejich seřazení od nejdražší po nejlevnější. Plnohodnotné srovnání poskytují výsledky 16 pneumatik. Obutí Pirelli P7 bylo z testu úplně vyřazeno, protože hodnoty naměřené na mokru u jednotlivých sad pneumatik vykazovaly nepřiměřené rozdíly a ADAC tak nemůže ručit za spolehlivost výsledků. Goodyear OptiGrip se pracovníkům autoklubu podařilo ve stanoveném rozměru zakoupit jen s rychlostním indexem V (do 240 km/h) místo testovaného W (do 270 km/h), proto je uvedený mimo pořadí v žebříčku.
Testovaný rozměr odpovídá požadavkům na obutí u většiny současných modelů nižší střední a střední třídy. Jako příklady můžeme uvést Škodu Octavia a Superb, Volkswagen Golf a Passat, Ford Focus, Kiu Cee’d, Toyotu Auris a Avensis, Hondu Civic a Accord, BMW řady 3 nebo podstatnou část modelového portfolia značek Audi a Volvo.
Že je jízda na hranici rychlostního indexu riskantní, dokazují měření s maximální rychlostí. Pneumatika s indexem W je konstruovaná na rychlost do 270 km/h. Takovou rychlost by tedy měla po delší dobu vydržet bez poškození a po krátkou dobu snést i pohyb rychlostí nad touto hranicí. ADAC proto testoval jízdu ve 280 km/h v časovém úseku 1 minuta. U pěti značek však došlo k poškození pneumatik už při udávané rychlosti 270 km/h. U Kumho a Avonu se toto zjištění potvrdilo i při opakovaných zkouškách s dalšími sadami pneumatik.
Bodování pneumatiky
Pneumatiky jsou hodnoceny podobně jako ve škole na bodové škále od 0,5 do 5,5. Do hodnocení vstupují jak objektivně měřitelné veličiny (například délka brzdné dráhy nebo hlučnost), tak subjektivní dojmy testovacích jezdců. Body jsou rozděleny do pěti kategorií, které se dělí na další kritéria. Výsledné hodnocení je jejich váženým průměrem.
Váhy jednotlivých kritérií jsou následující: jízda na suchu 20 % (jízdní stabilita 35 %, ovladatelnost 35 %, brzdění 30 %), jízda na mokru 40 % (brzdění 30%, aquaplaning 20 %, aquaplaning v zatáčce 10 %, ovladatelnost 30 %, jízda v kruhu 10 %), komfort, respektive hlučnost 10 % (vnější hluk 50 %, vnitřní hluk 50 %), spotřeba paliva 10 % a opotřebení 20 %.
Požadavkem na získání nejvyššího hodnocení „zvláště doporučujeme“ je známka do 2,5 za jízdu na suchu a na mokru a do 3,0 za spotřebu paliva a opotřebení. Vedle co nejlepšího skóre, potažmo co nejnižšího váženého průměru, klade ADAC důraz na vyrovnanost výsledků.
Výsledky – sucho
Na suché vozovce splnily všechny pneumatiky očekávání ADAC. Nejlepších výsledků dosáhly Bridgestone Turanza a Continental, mírné nedostatky byly zjištěny u značek Maloya, Syron a Marbor. I v jejich případě jsou ale výsledky v normě. Pneumatiky Maloya Futura Sport i tak ale dosáhly v rozměru 205/55 R16 výrazně lepších výsledků než Maloya Futura Primato v rozměru 185/60 R14.

Výsledky – mokro
U testů na mokrém povrchu už jsou rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami větší – pouze polovina z nich dosáhla přesvědčivých výsledků. Nejlepší jsou Goodyear OptiGrip a Maloya Futura Sport. Naopak průměrné výkony jinak velmi dobrých pneumatik Dunlop SP Sport Fastresponse a Semperit Speed-Life se „postaraly“ o jejich zařazení do nižší kategorie „doporučujeme“ místo „zvláště doporučujeme“.
Obdobná situace je u pneumatiky Hankook, Matador a Avon, které se kvůli slabším výsledkům na mokru dostaly jen do kategorie „doporučujeme s výhradami“. Na konci výsledkové tabulky jsou pneumatiky Syron a Marbor, které mají problém s bočním vedením na mokré vozovce.

Spotřeba paliva a opotřebení pneumatiky
V oblasti vlivu na spotřebu paliva opět patří čelní pozice Goodyear OptiGrip, která je postavená mimo výsledky z důvodu nevyhovujícího rychlostního indexu, krok s Goodyearem ještě drží Michelin. Rozdíly v hospodárnosti provozu s jednotlivými pneumatikami jsou velké – ty z opačného konce tabulky zvyšují spotřebu proti uvedené dvojici až o 0,4 l/100 km, tedy o 5 %.
Ještě hlubší rozdíly jsou také v životnosti pneumatik. Nejvíce se opotřebovávají Matador, ale příliš velkou porci kilometrů nevydrží ani Kumho, Avon, Marbor a Uniroyal. Naopak Michelin Primacy HP v této disciplíně exceluje, když zvládne dvojnásobný nájezd co Matador. Jediná pneumatika, která se životností blíží Michelinu, je Goodyear. ADAC vyzdvihuje, že Goodyear má zároveň vynikající vlastnosti na mokru – zpravidla totiž pneumatika s dobrým vedením na mokru znamená směs a vzorek, který se rychleji opotřebí.
ADAC Test letních pneumatik: 205/55 R16 W

Pneumatika známka sucho mokro hluk spotřeba
paliva
opotřebení
Michelin Primacy HP *** 1,6 2,5 2,8 2,3 0,9
Continental PremiumContact 2 *** 1,4 2,2 3,2 2,9 2,4
Nokian Z G2 *** 1,7 2,2 3 2,9 2,5
Bridgestone Turanza ER300 *** 1,4 2,5 3 2,6 2,4
Firestone TZ 300 a *** 2 2,2 2,9 2,8 2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse ** 1,7 2,8 3 2,6 1,7
Maloya Futura Sport W ** 2,8 1,7 3,5 2,3 2,9
Uniroyal Rainsport 2 ** 1,7 2,2 3 2,5 3,2
Fulda Carat Exellero ** 2,3 1,9 3,1 3,2 3
Semperit Speed-Life ** 2,3 2,6 2,7 2,7 2,4
Kumho Ecsta HM KH31 ** 2,5 2,3 2,8 2,7 3,4
Hankook Ventus Prime K105 * 1,9 3,4 3 2,3 2,1
Matador Ultra Sport Hectorra 2 * 2 3,2 2,9 2,4 3,9
Avon ZV 5 * 2,3 3,4 3,3 2,2 3,3
Mabor Sport-Jet 2 - 2,7 3,6 2,5 2,3 3,2
Syron Race 1 - 2,6 3,7 3 2,4 3
Goodyear OptiGrip (rychlostní index V) *** 2,2 1,6 3,1 2,2 1,2

Legenda k hodnocení ADAC:
*** zvláště doporučujeme
** doporučujeme
* doporučujeme s výhradami
- nedoporučujeme

Barum má novou pneumatiku Bravuris 4×4

Nový typ pneumatiky pro automobily s pohonem všech kol byl vyvinut tak, aby zajistil slušné záběrové vlastnosti, dobré boční vedení a brzdný výkon a poskytl dostatečný záběr také při jízdě v lehkém terénu.

Rovnoměrné rozložení kontaktního tlaku zajišťuje u tohoto velmi plochého profilu nízké opotřebení, a tedy dlouhou životnost. Nová pneumatika Bravuris 4×4 je nyní k dispozici v 19 různých velikostech, a to od série 80 do série 55, vhodných pro 15" až 18" kola; maximální šířka pneumatiky je 265 milimetrů. Uvedený rozsah zahrnuje také pneumatiky pro lehké dodávkové vozy a jednu řadu v palcových velikostech určenou pro vozy SUV.
Velký důraz byl kladen na vytvoření cenově přijatelné pneumatiky splňující vysoké bezpečnostní standardy s ohledem na to, aby pneumatika 4×4 této značky nabídla přesvědčivé jízdní vlastnosti za atraktivní cenu. Robustní konstrukce se třemi pásy ve středu běhounu zajišťuje, že pneumatika rychle a bezpečně reaguje na řízení, což umožňuje efektivní provádění jízdních manévrů a to i v kritických situacích. Dobrých výsledků dosahuje Bravuris 4×4 také na mokré vozovce.
Stejně jako u všech dalších letních pneumatik, doporučuje výrobce pneumatik Barum i v případě této nové pneumatiky 4×4 nepřekročit míru opotřebení na hloubku dezénu nižší než 3 milimetry. Aby bylo zajištěno, že si řidič bude uvedeného limitu opotřebení vědom, nemá tato nová pneumatika pouze běžné TWI (Tread Wear Indicator – indikátor opotřebení běhounu, malá žebra o výšce 1,6 mm mezi bloky dezénu), ale také letní TWI, které má v tomto případě výšku 3 mm. Pokud je zbývající hloubka vzorku menší, potom se výrazně prodlužuje brzdná dráha na mokré vozovce a s tím i nebezpečí vzniku aquaplaningu.
S nástupem pneumatiky Bravuris 4×4 dosáhla značka Barum uceleného výrobkového portfolia.

Zimní pneumatiky nesmí být sjeté pod čtyři milimetry

Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. 
Změna spočívá v zavedení 2 zcela nových příkazových dopravních značek „Zimní výbava“ (č. C 15a) a „Zimní výbava – konec“ (č. C 15b).
Význam nově zaváděných dopravních značek:
Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N [1] v období od 1. listopadu do 30. dubna pokračovat v jízdě jen za použití zimní pneumatiky, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek pneu, nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek pneumatiky, nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech; použití zimní pneumatiky může být nahrazeno použitím sněhových řetězů; pod značkou může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.
Kategorie M – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob.
Kategorie N – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů.